چگونه برای جراحی ایمپلنت دندان آماده شویم؟

فرآیند برنامه‌ریزی برای  ایمپلنت دندان ممکن است انواع متخصصان دندانپزشکی را درگیر کند. از جمله پزشک متخصص دهان، فک و صورت (جراح دهان و فک و صورت)، یک دندانپزشک متخصص در درمان سازه‌هایی که از دندان‌ها پشتیبانی می‌کنند، مانند لثه و استخوانها، (پریودنتیست)، دندانپزشکی که دندانهای مصنوعی (پروتزنیست) را طراحی و هماهنگ‌سازی می‌کند، و گاهی اوقات متخصص گوش، بینی و گلو (ENT) است.


از آنجا که ایمپلنت‌های دندانپزشکی به یک یا چند عمل جراحی نیاز دارند، شما باید یک ارزیابی کامل برای آماده‌سازی فرآیند‌ انجام دهید:


معاینه جامع دندانپزشکی: ممکن است دندانپزشک اشعه ایکس دندانپزشکی و تصاویر سه بعدی از دندان‌تان بگیرد و مدل‌هایی از دندان و فک‌تان تهیه کند.


بررسی سابقه پزشکی‌تان: درباره هرگونه شرایط پزشکی و هر دارویی که مصرف می‌کنید، از جمله داروها و مکمل‌های بدون نسخه و با نسخه، به پزشک خود بگویید. اگر شرایط قلبی خاصی یا ایمپلنت‌های ارتوپدی دارید به دندانپزشک‌تان اطلاع دهید، پزشک ممکن است قبل از عمل آنتی بیوتیک تجویز کند تا به جلوگیری از عفونت کمک کند.


برنامه درمانی: این طرح متناسب با وضعیت شما، عواملی از قبیل تعداد دندان‌های مورد نیازتان که باید تعویض شود و وضعیت فک و دندان‌های باقی مانده را در نظر می‌گیرد.



برای کنترل درد، گزینه‌های بیهوشی در حین عمل شامل بیهوشی موضعی، آرام بخش یا بیهوشی عمومی است. با متخصص دندانپزشکی خود صحبت کنید که کدام گزینه برای شما بهتر است. بسته به نوع بیهوشی شما، تیم مراقبت از دندان‌تان قبل از عمل درباره خوردن و آشامیدن پیش از عمل به شما توصیه‌های می‌کند. اگر تحت داروهای آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی قرار گرفتید، برنامه‌ریزی کنید که شخصی بعد از عمل، شما را به خانه ببرد و باید برای باقی مانده روز استراحت کنید.


از ایمپلنت دندان چه چیزی انتظار دارید؟


عمل جراحی کاشت دندان معمولاً یک عمل جراحی سرپایی است که در چند مرحله انجام می‌شود و زمان بهبودی بین روش‌ها انجام می‌شود. روند قرار دادن کاشت دندان شامل چندین مرحله است، از جمله:



  • حذف دندان آسیب دیده

  • آماده سازی فک (پیوند)، در صورت لزوم

  • قرار دادن ایمپلنت دندان

  • رشد استخوان و بهبودی

  • محل قرارگیری

  • قرار دادن دندان مصنوعی


کل این روند می‌تواند ماهها طول بکشد. بخش اعظم این زمان به بهبودی و انتظار برای رشد استخوان جدید در فک شما اختصاص دارد. با توجه به وضعیت شما، روش خاص انجام شده یا مواد مورد استفاده، گاهی اوقات می‌توان مراحل خاصی را با یکدیگر ترکیب کرد.


ایمپلنت معمولی برای کاشت دندان


ایمپلنت‌های معمولی، همانند دندان‌های طبیعی به‌نظر برسند. در این نوع ایمپلنت‌ها از تیتانیوم استفاده می‌شود که در استخوانی که با تاج دندان سازگاری دارد، کار گذاشته می‌شود و اگر به‌صورت درستی از آن مراقبت شود، می‌تواند تا آخر عمر ماندگاری و دوام داشته باشد.


از زمانی که ایمپلنت‌ها در استخوان فک کار گذاشته می‌شود تا زمان بهبودی کامل دندان ۳ الی ۶ ماه طول می‌کشد. البته مدتی هم برای سازگاری و ساخت پایه ایمپلنت براساس تاج دندانی سپری می‌شود.


براساس یافته‌های علمی، دندانپزشکان باید سه ماه برای جوش خوردن ایمپلنت در فک پایین و شش ماه در فک بالا صبر کنند تا ساختار جدید دندان کاملا تشکیل شود. این یکی از تفاوت‌های ایمپلنت دیجیتال و معمولی است. درحالی‌که در ایمپلنت دیجیتال همین که ایمپلنت در فک کار گذاشته شد مراحل کاشت نیز در همان یک جلسه تمام می‌شود و دیگر نیازی به صبر کردن و جلسات دیگر نیست.


ایمپلنت معمولی کاملا تایید شده است و در کل دنیا بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. این روش نیازمند شرایط مساعد استخوان فک و ایمنی لثه‌ها در مقابل بیماری‌ها است و بعد از تامین این شرایط دندان‌ها آماده کاشت ایمپلنت است.

منبع خبر :