خروج سرمایه از بازار سرمایه

خروج سرمایه از بازار سرمایه

بیشترین میزان خروج سرمایه مربوط به افرادی است که متاسفانه با حداقل مقدار دانش دعوت شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو گفتگو در برنامه صبح و گفتگو به موضوع: خروج سرمایه از بازار سرمایه پرداخت در این برنامه  آقای دکتر شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و آقایخروج سرمایه از بازار سرمایه دکتر مریدسادات کارشناس ارشد مسائل اقتصادی به به بررسی  ابعاد و زوایای مختلف بازار سرمایه پرداختند.در ادامه جزئیات این گفتگو را می خوانید :

مجری: می خواهیم در مورد بازار سرمایه صحبت داشته باشیم، آقای مرید سادات ما در اخبار داریم که پول ها از بورس خارج شدند و روی می‌آورند به سمت بازار غیر مولد. آیا این خروج سرمایه از بازار سرمایه را تایید می فرمایید ؟

آقای دکتر مریدسادات کارشناس ارشد مسائل اقتصادی : بله اگر بخواهیم اخبار تفصیلی عرض کنم، هفته ای نیست که در بورس بالغ بر ۵ هزار میلیارد خروج پول حقیقی را نداشته باشیم متاسفانه این خروج پول مربوط به عزیزانی نیست که ترسو باشند و خارج شوند سرمایه‌گذارانی هستند که متاسفانه با حداقل مقدار دانش دعوت شدند و ضرر ۷۰ تا ۸۰ درصدی در سبدهای پرتفویشان متاسفانه شناسایی می کنند و وارد بازاری می‌شوند مانند بازار سکه که الان سکه تمام حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حباب دارد و بازار دلاری که مولد نیست و دلار را در کانال ۳۶ هزار تومان داریم و یک بازی بازنده است متاسفانه .

مجری: این کلمه حباب هم از کلماتی است که روی مخ شنوده است از بس که در مورد حباب شنید، آقای دکتر شهبازی ما روندی که آقای منیرالسادات فرمودند از سال ۹۹ شروع شد، این ضربه خوردن بازار سرمایه بعد از دعوت سنگینی که انجام شد ، مجلس یازدهم ورودش یک وعده ای بود برای اینکه رسیدگی می کند به این موضوع، آیا رسیدگی این موضوع به جایی رسید؟ معرفی، مجازات یا توقیف در برداشت؟

آقای دکتر شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه: قوه قضاییه اقداماتی را انجام داد و مجلس هم در راستای بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی و به خصوص بازار سرمایه، تصمیماتی را گرفت.متاسفانه دولت زمانی که در ارتباط با برنامه‌های انتخاباتی خودش داشت یکی از اهدافش بهبود و توجه به بازار سرمایه بود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و ما هم نگران هستیم و همانطور که آقای دکتر اشاره کردند این اتفاق دارد می‌افتد و اعتماد دیگر مردم ندارند و نگران و ناراضی هستند و در مراجعاتی که ما در حوزه انتخابیه داریم معمولاً این نگرانی مردم خیلی شدید است و مردم ناراضی هستند و ضرر کردند و زندگی شان را باخته اند چون تشویق و تبلیغی که میشد مردم وارد بازار می‌شدند و کسانی که اصلا اطلاعات اولیه نداشتند و توجیه هم نبودند متاسفانه ضررهای هنگفتی کردند و شدیداً از مدیران ،مسئولین و کسانی که دست‌اندرکار بازار سرمایه و مسئولین اقتصاد کشور هستند گلایه‌مند هستند و ما معتقدیم در این راستا باید حرکت های اثر گذار و موثری را انجام داد .

مجری : حرکت اثرگذار، آیا جبران ضرر سرمایه گذار خرد را می کند؟

آقای دکتر شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه: نه نمی کند متاسفانه ولی باید حداقل کاری انجام داد که کمک شود به بهبود وضعیت بازار سرمایه و مردم به سمت بازار های کاذب نروند و این به ضرر کشور و نظام است . متاسفانه الان در راستای بهبود شرایط تولید در کشور که مورد تایید مقام معظم رهبری هم است متاسفانه به اهدافی که مورد نظر ایشان است نتوانستیم برسیم و امسال هم دارد تمام میشود، ایشان سال را نامگذاری کردند ، مباحثی در زمینه های اقتصاد، تولید، اشتغال و دانش بنیان ولی متاسفانه باز به آن هدفی که مورد نظر است نرسیدیم.الان واحدهای تولیدی ما و شرکت های ما و موسسات اقتصادی و تولیدی ما مشکل دارند، معمولاً مردم به سمت بازارهایی مانند سکه و دلار جلب می شوند که خود آن ضرر به تولید و اقتصاد کشور میزند.

مجری: آقای مرید سادات آیا راه حل اساسی برایش می توانیم تصور کنیم یا خیر؟

آقای مرید سادات کارشناس ارشد مسائل اقتصادی : من خواهشی دارم از جناب آقای دکتر شهبازی، لطفاً هیچ کاری برای بازار سرمایه نکنید، من به عنوان یک سهامدار تنها تقاضایی که دارم ثبات است و شاید این ثبات با عدم تصمیم گیری متولیان باشد ، ما متاسفانه کج سلیقگی، سوء مدیریت و عدم رفتار صحیح در بازار سرمایه در این دو سال به کرات دیدیم به عنوان نمونه مگر میشود برای یک صادر کننده در حوزه فولاد که قیمت کامودیتی قیمت جهانی آن در سقف تاریخی خودش است بیاید مالیات وضع کند؟ کجای دنیا کدام کشور برای صادر کننده ای که میتواند ارزآوری بیاورد مالیات وضع می‌کند؟ این اتفاق افتاد و باعث شد صنعت فولاد متاسفانه بدترین روزها را در سال گذشته ببیند. چه اتفاقاتی افتاد در سازمان بورس؟ مگر قرار نبود تحقیق و تفحص کنید؟ آیا مشخص نیست در تیر و مرداد ۱۳۹۹ کدام یک از سبدهای پرتفو پولهایشان را خارج کردند؟ این خیلی ساده است من کارگزار بورس می توانم به سادگی آب خوردن اجازه دهید به من مشخص کنم چه کسانی؟ چه مقدار از کدام یک از کارگزاری ها پول خارج کردند. متاسفانه بازار سرمایه شده یک باتلاق سرمایه سوز، قلب من به عنوان یک فعال بازار سرمایه به درد می آید بازاری که می توانست خیلی اقتصادی و پیشانی اقتصادی دولت باشد، بازار بورس الان فقط یک بچه سر راهی است که دولت می آید دست اندازی می‌کند هر کجا سود سهامدار را می بیند دست در جیب سهامدار می کنند، مگر میشود قانون وضع کنید و سود سهام دار را بردارید اصلا امکان پذیر نیست متاسفانه، مالیات وضع می کنند و قانون های عجیب و غریب از کجا در می آورند این قوانین را ؟ چه ادله منطقی پشت این است و بازار رسید به اینجا که مردم ۷۰ درصد ضرر کردند، من دارم دوره آموزی که ۲۰ میلیارد تومان سال ۹۹ وارد بازار بورس کرده با گریه و اشک با ۴ میلیارد مجبور به خروج از بازار شده است. یک نکته عرض کنم بازار سرمایه قطعاً راه خودش را پیدا می کند ولی بیشترین ضربه ای که خورد از بدنه مدیریتی سازمان بورس بود.

مجری : ممنون آقای مرید سادات، آقای دکتر شهبازی به عنوان جمع بندی بفرمایید.

آقای دکتر شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه: همین که ایشان اشاره کردند من هم معتقد هستم متاسفانه با تصمیمات غیرکارشناسی و تصمیمات بدون پشتوانه ما شاهد این وضعیت و شرایط هستیم و من صحبت آقای دکتر را تایید می کنم، حتماً باید اقدام اساسی در این جهت صورت بگیرد. مجلس هم اقداماتی را انجام داده ولی بیشتر دولت به عنوان مسئول اجرایی در این جهت باید عمل کند و امیدواریم بازار سرمایه در نهایت راه و مسیر خودش را طی خواهد کرد و امیدواریم از این وضعیت رهایی پیدا کنیم و این تصمیمات غیرکارشناسی و تصمیماتی که ضرر می زند به بازار سرمایه امیدواریم از این تصمیمات، دولت و مسئولین اجرایی و مسئولان بورس نگیرند .

مجری :ممنون از شما



در پی اعتراضات سراسری، خروج سرمایه از بورس دو و نیم برابر شد

در پی اعتراضات سراسری، خروج سرمایه از بورس دو و نیم برابر شد

خروج بیش از سههزار و ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایه از بازار بورس طی ده روز ...

خروج بیش از سههزار و ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایه از بازار بورس طی ده روز ...
در پی اعتراضات سراسری، خروج سرمایه از بورس دو و نیم برابر شد

موج 700 میلیاردی خروج سرمایه از بورس / 89 درصد بازار قرمزپوش شد

موج 700 میلیاردی خروج سرمایه از بورس / 89 درصد بازار قرمزپوش شد
بی اعتمادی به دولت به گونهای بود که ایلنا در مهرماه نوشت که در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شد.

منبع خبر : iribnews.ir